Anv: Netherworld

Medlem
Inlägg: 1

Publicerad: 2012-04-19 kl. 10:34

Vilken funktionsbeteckning är den mest rätta på E7 i denna slutkadens?

Cdur: C - E7 - F - C

T - ? - F - C

Själv känner jag, gehörsmässigt, att E7´s ledtonspänningar gör att jag "vill" till am (Tp).

Så ska jag då skriva såhär?

T - (D7) [Tp] - S - T

Eller bör jag se E7 som ett Cmaj9+5 utan grundton och utan sjua, så att jag får en dominant som direkt leder till sin Tonika?

Låten är en diatonisk låt. En visa av Evert Taube

Anv: Klas

Administratör
Inlägg: 45

Inlgg nr: 1 Publicerad: 2012-04-24 kl. 16:36

Ja du... Ackordföljden C - E7 är ju en mediantik-ackordförflyttning.

Jag skulle vilja påstå att T - (D7) [Tp] - S - T är det mest korrekta i det här sammanhanget. Det är ju den mest enkla och i sammanhanget logiska lösningen.

Det man måste komma ihåg var att Evert Taube inte tänkte funktionsbeteckningar (antar jag...) när han skrev musik. Jag tycker att det talar för den första lösningen - han tänkte aldrig Cmaj9+5 - han tänkte E7 och det är ju (D7) [Tp] och inget annat.

Om någon har andra åsikter om detta så skriv! Funktionsanalys är kul och ofta öppen för olika tolkningar.

/Klas


Anv: Christoffer Nilss

Medlem
Inlägg: 1

Inlgg nr: 2 Publicerad: 2012-05-05 kl. 20:30

Jag skulle nog också kalla det för (D7) [Tp]. Som Klas säger, den lättaste & mest logiska lösningen.


Anv: Maria Abrahamsson

Medlem
Inlägg: 2

Inlgg nr: 3 Publicerad: 2012-09-05 kl. 10:14

...kanske har fel, men blir inte E7 i det här läget ett DP7...håller på att lära mej det här, så det är intressant :-)

//M


Anv: Klas

Administratör
Inlägg: 45

Inlgg nr: 4 Publicerad: 2012-09-18 kl. 16:54

Njae... DP7 tror jag inte att man skriver - trots att jag fattar vad du menar.

Eftersom det är en durklang med liten 7:a så "måste" det betraktas som en (D7)... och frågan är då - dominant till vad?

I det här fallet så är E7 dominant till Am - vilket medför (D7) [Tp] - eftersom Am är parallell till tonikan i C-dur.