Anv: Louise Ericsson

Medlem
Inlägg: 1

Publicerad: 2012-06-06 kl. 22:23

Hjälp!!

Hej!
Jag har lite problem med vissa delar inom musikteorin. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp!
Jag undrar lite över det där med skalor. För det första förstår jag inte varför dom ens finns, varför måste man spela i olika skalor? Kan man inte bara sätta ihop random toner?
Sen undrar jag om ramsorna om förtecken i kapitel "Tonarter". Varför är just de tonerna med i ramsorna? Kan inte skalorna utgå ifrån vilken ton som helst?

Sen undrar jag över kvintcirkeln. Varför är den uppbyggd som den är? Och vad exakt är den bra för?

Och slutligen undrar jag bara vad som är skillnaden på en ton och ett ackord?

Jag är säker på att mina frågor verkar självklara för folk som förstår, men jag hänger inte riktigt med så jag är tacksam för svar!

Anv: Klas

Administratör
Inlägg: 45

Inlgg nr: 1 Publicerad: 2012-06-07 kl. 19:09

Hej Louise! Här kommer hjälpen... hoppas jag...

Gällande skalor: Den västerländska musiken har 12 olika toner. Titta på ett piano, så ser du att man kan räkna till 7 vita och 5 svarta tangenter - sen börjar det om igen. Att göra musik som innehåller alla 12 toner (random om man så vill) låter väldigt "modernt" om man så säger. Skalorna är att betrakta som en begränsning - för att man ska kunna "begripa" musiken. Du vet att människan har 7 platser i hjärnan i sitt närminne - vilket betyder att vi kan hålla reda på sju olika saker samtidigt i närminnet (om vi har tur...) Därav (tror många) att det är av naturliga skäl som en skala oftast innehåller just 7 toner. På så sätt så är det ingen ton som "skaver" eller "överaskar" oss. Man kan förvisso välja random toner och göra en skala av dem - så länge som man begränsar antalet till runt 7 (+-2). Det görs dock av kompositörer som håller på med lite mer avancerad musik - och det är inget att rekommendera för någon som just börjat med musikteori...

Angående ramsorna:
Skalor kan utgå från vilken ton som helst. Vad ramsorna gör är att det berättar "ordningen" på skalorna - om man så vill. C = bara vita tangenter, G = en vit tangent är utbytt mot en svart, D = två vita tangenter är utbytta mot svarta etc.

Kvintcirkeln:
Klockan "12" är C-dur med bara vita tangenter. Går man stegvis åt höger så byts en vit tangent ut mot en svart per steg till så kallade korstonarter. Det betyder att en vit tangent kommer att höjas till en svart. Går man istället åt vänster så byts de vita ut mot svarta också stegvis - men nu sänker man en vit till en svart tangent istället och man får då så kallade b-tonarter.

Eftersom musikteorin är logisk så passar cirkeln bra som symbol. Klockan "6" så har man höjt eller sänkt så många tangenter man kan - och går man då vidare så börjar de svarta tangenterna att bytas tillbaka för att till sist hamna i C-dur när man kommer tillbaka till klockan "12".

Kvintcirkeln är toppen att använda när man exempelvis ska transponera. Dessutom kan man använda dem för att ta reda på vilka ackord som ingår i en tonart. Titta exempelvis på C-dur. Då ingår C-dur och A-moll. Dessutom ingår ackordet till höger "G" och dess mollparallell "Em" och till vänster ingår "F" och dess mollparallell "Dm".

Skillnaden mellan en ton och ett ackord är att en ton är ensam. För att få ett ackord så måste flera olika toner spelas samtidigt. Spela exempelvis tonerna C, E och G samtidigt. Då får du ett ackord som heter C-dur.

Allt gott och lycka till med musiken!

Fråga gärna igen om något känns oklart!

/Klas