Anv: Alcatrazz

Medlem
Inlägg: 1

Publicerad: 2013-12-07 kl. 15:38

Varför hör jag ej intervallerna in en låt?

Hej allesammans!

Först av allt tack för denna fantastiska hemsida, det är en ära att ta en del utav den!
Jag har dock en fråga till mina musikaliska kamrater. Det är såhär att jag kan identifiera en intervall på en tusendels sekund när jag gör dessa övningar, men hur kommer det sig att jag ej kan identifiera dom när det verkligen gäller? När jag lyssnar på en låt så hör jag ej intervaller så som jag hör dom när jag spelar på min gitarr.

Jag kan spela ett C ackord, vilket gör C till min rotnot. Sedan kan jag spela vilken intervall som helst och då identifiera den. Vad är mitt problem? Snälla hjälp mig lösa detta! Jag är tacksam för alla tips och tricks!

-Alcatrazz

Anv: Klas

Administratör
Inlägg: 45

Inlgg nr: 1 Publicerad: 2013-12-10 kl. 18:01

Hej Alcatrazz!

Jag måste säga att det är en oerhört intressant fråga du ställer. Att sitta i realtid och "knäcka" intervall är fantastiskt svårt! Kanske är det dock inte helt viktigt att kunna just det tycker jag...

Din fråga blir - enligt mig - i förlängningen: Vad ska man med intervall-gehör till egentligen?

Jag tycker man kan jämföra intervall-gehör med att lyfta hantlar på ett gym. Att lyfta hantlar på ett gym gör man ju inte för att "lyfta hantlar på ett gym"... Det gör man för att stärka sina muskler - för att kunna lyfta tungt och givetvis imponera på andra.

På samma sätt kan man kanske säga att intervall-gehöret funkar. Själva övningen i sig har man kanske inte så mycket nytta av - den blir nästan smått omusikalisk. Men, om man ser sitt gehör som en helhet - som en muskel - så är intervall en fantastiskt bra övning. Det stärker ditt gehör - kanske utan att du ens märker det. Det kommer bli enklare att sjunga i stämmor, du kommer kanske kunna hitta mer intressanta stämmor när du musicerar tillsammans med andra etc.

Att kunna identifiera, spela och namnge intervall är ett viktigt verktyg som man använder när man pratar och spelar tillsammans med andra. Dock har jag aldrig varit med om att intervall-kunskapen i sig har något eget värde. Ingen jag någonsin spelat med har någonsin undrat om jag egentligen kan identifiera en liten sext...

Det är dock ett verktyg som jag använder ofta - men aldrig "bara" - utan alltid i sammanhang som handlar om musiken i stort. Man kanske kan jämföra det med den där lilla viktiga ficklampan eller tången eller mätstickan som snickaren alltid har med sig.

Det är helt enkelt ett bra och viktigt verktyg och språkbruk som är kopplat till det vi håller på med.

En utmaning och vidareutveckling:
Spela ett ackord på din gitarr. Försök sen att sjunga ackordets toner i någon följd som du själv väljer. Grundton, ters, kvint är enklast. Byt ackord och pröva i någon annan ordning.

Exempel:
C-ackord - sjung c, e, g (byt)
F-ackord - sjung c, f, a (byt)
Dm7-ackord - sjung d, f, a, c (byt)
G7-ackord - sjung b, d, f, g

Försök samtidigt hålla ordning på vilken tonplats i skalan du befinner dig. (c = tonplats 1, d = tonplats 2 etc). Identifiera vilka intervall du sjunger.

En sån här övning kan man göra hur enkel och hur svår som helst. Med svårare ackord (pröva och sjung ett A13...), man kan "byta håll" och sjunga uppifrån och ner, man kan hoppa över toner och bara sjunga "yttertonerna" etc. Du kan säkert komma på fler bra sätt! Pröva och göra det utan gitarr...

En sån här övning är också övning i intervall. En övning som stärker gehörsmuskeln oerhört när man får lite fart på det. Ta gitarren och utmana en kompis på nån ledig tid. Gehöret måste ju inte bara övas upp - det måste också underhållas för att man inte ska tappa gehörs-muskelns smidighet!

Oj så långt det blev...

Lycka till!

/Klas